ICT
De in 2021 ingevoerde documentbeheersstructuur is in 2022 verder afgemaakt (Sharepoint en Teams) en versterkt met ‘AVAG Home’ als intranet-achtige toepassing. In 2022 zijn we voor e-learning gaan werken met FeedbackFruits bij Moodle. Er worden voorbereidingen getroffen om in 2023 in de onderwijsondersteunende software verdere stappen te maken richting de Inholland systemen (Peoplesoft, OERwrite, ECRS).
Voor de ontwikkeling van het nieuwe bachelorcurriculum participeren we in de pilot van bureau Vernieuwenderwijs met de applicatie Curriculum in Beeld. Dit moet bijdragen aan een transparant curriculumbeheer en voorkómen van een te hoge studiedruk.
Studentenwelzijn- en tevredenheid
Bij het beleid inzake studentenwelzijn volgen we in grote lijnen het Inholland brede beleid en gebruiken we de faciliteiten van Inholland (zoals decanaat, studentenpsychologen, vertrouwenspersoon). Daarnaast hebben we een regulier eigen aanbod van studieloopbaancoaching en mindfulness trainingen. Voor de Groningse studenten hebben we voor studentenfaciliteiten afspraken met het UMCG (bibliotheek) en Hanzehogeschool (decanaat en trainingsaanbod). Op beide locaties faciliteren we een studievereniging en bespreken de opleidingsmanagers relevante ontwikkelingen met jaarvertegenwoordigers.
Een AVAG-dag is besteed aan het thema studentwelzijn, waar onder meer de resultaten zijn gepresenteerd van een als leeronderzoek uitgevoerd onderzoek naar studentwelzijn van AVAG studenten. De rapportage kwam eind 2022 gereed; de uitkomsten worden in 2023 verder meegenomen, deels in de vernieuwing van het bachelorcurriculum en deels in de meer operationele uitwerking van het in het meerjarenbeleidsplan aangeduide studentenbeleid.
In de semesterevaluaties die na elk semester worden uitgevoerd, worden de studenten bevraagd op hun mening over onder meer het onderwijs, de toetsing, de informatievoorziening en de begeleiding. Uit de uitkomsten blijkt dat studenten over het algemeen tevreden zijn over de opleiding. Sterke punten zijn de inzet en kwaliteit van de docenten en de inhoud van het onderwijs. Het belangrijkste aandachtspunt blijft de ervaren studielast, waarmee we in het vernieuwde curriculum aan de slag gaan. Studenten geven regelmatig concrete feedback. Daarmee gaan de coördinatoren gericht aan de slag en de uitkomsten worden teruggekoppeld aan de studenten.
De NSE-scores sloten sterk aan op eerdere metingen en op de resultaten van de interne module-evaluaties door studenten. De totale tevredenheidsscore was voor beide AVAG locaties goed: een 3,8. Bespreking van de uitkomsten met de jaarvertegenwoordigers gaf geen nieuwe aandachtspunten naast waar we al mee bezig zijn in het kader van de vernieuwing van het curriculum (zoals studiedruk, toetsing en beoordeling) en het beperken van de impact van de COVID maatregelen (de score voor de sfeer op de opleiding was niet lager dan eerdere jaren). De informatievoorziening voor studenten (met name tijdigheid van wijzigingen in het rooster) blijft een aandachtspunt.
Mede op basis van de NSE-scores kreeg AVAG in 2022 voor de locatie Amsterdam de kwalificatie van top-opleiding in de Keuzegids hbo.
Kwaliteitsafspraken studievoorschotmiddelen
AVAG heeft de kwaliteitsafspraken studievoorschotmiddelen, in aansluiting op de doelstellingen uit het eigen (vorige) meerjarenbeleidsplan en de vier lijnen van Inholland, in 2019 en 202 uitgewerkt in vier doelen: 1) flexibilisering onderwijs en maatwerk, 2) professionalisering docenten en ondersteuners, 3) verhogen studiesucces en 4) interprofessioneel onderwijs.
1.Flexibilisering en maatwerk
Hierbij is in de planvorming ingezet op blended learning, digitale toetsing op afstand en professionalisering van docenten in blended learning. In 2022 zijn vooral de ontwikkelingen uit de afgelopen anderhalf jaar voortgezet, zoals het optimaal gebruiken van Teams, Sharepoint, Proctorio, Moodle met Feedbackfruits (e-learning modules). En de versterking van het functioneel beheer en de inzet van de adviseur digitale onderwijsinnovatie.
2.Professionalisering docenten en ondersteuners
Hiertoe was – naast de in 2.12 “Personeel en organisatie” beschreven reguliere activiteiten voor docentprofessionalisering – een voorstel ontwikkeld voor exnovatieve beeldcoaching voor docenten; een offerte voor externe ondersteuning was al goedgekeurd. Op de VAA is inmiddels gestart met exnovatieve beeldcoaching voor docenten; op de VAG moet dit nog starten. Ook zijn en worden docenten bijgeschoold in online en blended lesgeven en – mede in het kader van de ontwikkeling van de vernieuwde onderwijskundige visie – meegenomen in de nieuwe onderwijskundige inzichten.
3.Verhogen studiesucces
Belangrijk hierin was het voorstel voor introduceren van mindfulness in het onderwijs en de studieloopbaancoaching. In de nieuwe onderwijskundige visie en in de lopende curriculumvernieuwing voor het bachelorcurriculum, wordt dit onder het thema ‘persoonlijk leiderschap’ verder uitgewerkt.
De mindfulness methodieken zijn op de VAA geïntroduceerd in met name de studieloopbaancoaching. Implementatie op de VAG vindt plaats na evaluatie van de ervaringen op de VAA. Het buitencurriculair aanbod van stressreductietrainingen loopt door. De extra mogelijkheden voor begeleid oefenen (BOEF) zijn ook in COVID-tijd door kunnen gaan.
De training omgaan met stressvolle (toets)situaties wordt in corona-tijd online aangeboden.
4.Interprofessioneel onderwijs
Interprofessioneel onderwijs heeft al jaren, hoewel beperkt, een plek in de bachelor. In het nieuwe bachelorcurriculum zal dit verder worden uitgebouwd. Het plan voor het versterken van interprofessioneel onderwijs is na de COVID-periode weer verder operationeel opgepakt. Het interprofessioneel onderwijs proberen we aan te haken aan de initiatieven van de regionale consortia zwangerschap en geboorte in Noord-Nederland (regio VAG) en Noordwest-Nederland (regio VAA); ook als onderdeel van de samenwerkingsafspraken die we met de UMC’s maken in het kader van de toekomst AVAG. Als onderdeel hiervan is de VAA zich inmiddels aangehaakt bij het O-netwerk (het onderwijsnetwerk binnen het vrouw-kind-centrum van het Amsterdam UMC).
We hebben het interprofessioneel onderwijs in de loop van 2022 ook weer opgepakt in de samenwerking met de regionale hogescholen (Inholland in Amsterdam en Hanzehogeschool in Groningen). Op de VAG vond in dit kader in juni een masterclass plaats samen met fysiotherapie. Bij de VAA wordt binnen het accountmanagersoverleg van Inholland gezocht naar mogelijkheden voor interprofessioneel onderwijs over de domeinen heen.
Huisvesting
Met de eigenaar van het pand op de Vlaardingenlaan in Amsterdam is in samenwerking met Vastgoed van Inholland een grondige renovatie van (met name de gevel van) het pand afgesproken in combinatie met een nieuwe langjarige huurovereenkomst. De werkzaamheden zijn in december 2022 begonnen en moeten voor de zomer van 2023 gereed zijn. Tegelijkertijd wordt ook de binnenkant van het pand aangepast om het meer geschikt de maken voor de nieuwe manier van hybride werken.
In Groningen bleek het niet haalbaar in te huizen in het nieuw te bouwen pand voor de Medische Faculteit van het UMCG. In overleg met het UMCG wordt nu bezien of op langere termijn (naar verwachting 10 jaar) alsnog een inhuizing in een UMCG-pand in of naast de Medische Faculteit haalbaar is. Voor de periode tot dan wordt met de eigenaar van het huidige pand (Dirk Huizingastraat) een verbetering van het binnenklimaat en de energiehuishouding voorbereid. Ook hier is het streven meteen de binnenkant van het pand aan te passen voor de nieuwe manier van hybride werken.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Extern
Onderzoekers en docenten van AVAG hebben zitting in verscheidene kwaliteitscommissies van de gezamenlijke beroepsgroepen in de geboortezorg en dragen bij aan activiteiten van de beroepsvereniging KNOV.
In 2021 hebben medewerkers en de directeur hun deelname aan twee door ZonMw gefinancierde regionale consortia voor de geboortezorg voortgezet. In Noordwest Nederland als voorzitter van de kerngroep en de maatschappelijke adviesraad, in Noord-Nederland als lid van de kerngroep en de stuurgroep.
De directeur is verder lid geweest van twee programmacommissies van ZonMw.
Verscheidene studenten droegen via stageprojecten en leeronderzoeken bij aan maatschappelijke activiteiten van partners in Amsterdam en Groningen.
Onderzoekers van de afdeling Verloskundige Wetenschap nemen deel aan landelijke commissies, zoals commissies van ZonMw, CPZ, KNOV, FMS en de GR en internationale commissies zoals van de WHO. Tevens worden zij steeds vaker geconsulteerd als experts door de KNOV en door regionale organisaties van verloskundigen.
Hiernaast verzorgen docenten en onderzoekers van AVAG regelmatig bijdragen aan (inter)nationale congressen op het gebied van verloskunde en (medisch) onderwijs. Onderzoekers geven regelmatig lezingen en verzorgen onderwijs aan masteropleidingen in Nederland en België.
Intern
Het bevorderen van cliëntparticipatie in de geboortezorg en in onderwijs en onderzoek in de verloskunde krijgt veel aandacht. De afdeling Verloskundige Wetenschap heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de cliëntenorganisatie Zelfbewust Zwanger.
Met de beroepenveldcommissie wordt onderzocht op welke manier cliënten in deze commissie hun rol kunnen vervullen. In eerste instantie gaan de professionals eigen cliënten meenemen wanneer voor cliënten relevante thema’s worden besproken.
Een werkgroep buigt zich over Diversiteit, Integratie en Anti-Discriminatie (DIAD) binnen AVAG en geeft waar nodig hierover adviezen.