Contacten met stakeholders
AVAG is actief in het brede veld van de geboortezorg in haar beide locatieregio’s en verstevigt haar regionale inbedding verder door actieve participatie in de regionale consortia rond zwangerschap en geboorte in Noordwest Nederland en Noord-Nederland (zie verder paragraaf ‘9.5 Maatschappelijke verantwoordelijkheid’).
AVAG heeft een beroepenveldcommissie welke gevraagd en ongevraagd advies geeft over met name de aansluiting van de opleiding bij de ontwikkelingen in het werkveld. Hiernaast speelt deze een rol bij het optimaliseren van het leren in de beroepspraktijk. Voor de input van cliënten op belangrijke dossiers als het nieuwe curriculum en leren in de beroepspraktijk werkt AVAG samen met de moederraad Geboortehart en de cliëntenorganisatie Buikencollectief.
Strategische afspraken met de beroepsvereniging en het werkveld
Met de andere twee verloskunde opleidingen in Nederland wordt samengewerkt in het Samenwerkingsverband Opleidingen Verloskunde (SOV); onder meer in het overleg met de beroepsvereniging KNOV. Binnen de SOV is ook een aantal werkgroepen actief waarin op het gebied van onderwijs (innovatie) wordt samengewerkt. Zo zijn er de Pre-hospital Obstetric Emergencies Training (POET; vanwege fiscale regelgeving rond schijnzelfstandigheid, wordt hiervoor een andere oplossing gezocht), de Landelijke Voortgangstoets (LVGT), de samenwerking rond het vaardigheidsonderwijs (LVOV), de Landelijke Werkgroep Buitenschools Onderwijs (LWBO; die ook de jaarlijkse landelijke praktijkopleidersdag organiseert) en een gezamenlijk project rond digitale leeromgevingen.
Hiernaast wordt actief samengewerkt bij het aanpakken van problemen m.b.t. stages en in Kennispoort Verloskunde waarbinnen onderzoekers en docenten ervaringen en expertise uitwisselen. En we hebben samen de joint degree master Verloskunde opgezet.
In SOV-verband hebben de onderzoeksgroepen van de drie verloskunde academies een samenwerkingsverband als ‘Midwifery Research Netwerk Nederland’ (MRNN).
De kernpunten uit het jaarplan 2024 van Inholland
Voor de kernpunten in het jaarplan 2024 van Inholland zijn de volgende activiteiten ondernomen:
– Flexibel en interdisciplinair leren: dit werken we vooral uit in het interprofessionele onderwijs; het nieuwe curriculum 2024 is uitgewerkt in leeruitkomsten.
– Het onderzoek en onderwijs van Inholland is onderscheidend en herkenbaar op de profilerende thema’s: dit werken we vooral uit in de aansluiting van de Verloskundige Wetenschap op het onderwijs en de uitvoeringspraktijk (o.a. Childbirth Network en participatie in de regionale netwerken geboortezorg; zie verder paragraaf 3). Daarnaast heeft AVAG voor de bachelor opnieuw een bijzonder kenmerkt aangevraagd: klinisch redeneren en handelen vanuit academische en wetenschappelijke vorming
– Inholland Innovatiemotor van de regio: ook dit geven we vorm via het Childbirth Network en onze participatie in de regionale netwerken geboortezorg.
– Studentgericht dienstverlening en Studentenwelzijn: zie paragraaf 9.2. Daarnaast helpt Peoplesoft ons om de dienstverlening aan studenten m.b.t. tijdigheid van informatie te verbeteren. In het nieuwe curriculum 2024 wordt het toetsbeleid ingrijpend herzien vanuit de uitgangspunten van formatief handelen.
– Inholland organisatie is toekomstbestendig.
– Op werving en instroom hebben we gezien de numerus fixus en de zware overintekening geen aanvullende acties.