Opleiding
Ook dit jaar is verhoging van de deskundigheid van de docenten een belangrijke doelstelling geweest. Aan het eind van het jaar had 88% van onze docenten/onderzoekers een masteropleiding. We kunnen daarmee deze deeldoelstelling als voltooid beschouwen. 18% van hen is gepromoveerd en 13% is bezig aan een promotietraject. We benutten al onze eigen mogelijkheden en die vanuit externe fondsen zoals de lerarenbeurzen, om het percentage gepromoveerde docenten/onderzoekers gestaag verder te verhogen.
Ook op het gebied van docentprofessionalisering hebben we verdere stappen gezet. Vijf docenten hebben de BKE (basiskwalificatie examinator) behaald, twee docenten de SKE (senior kwalificatie examinator) en drie nieuwe docenten de BDB (basis didactische aantekening).
Integratie onderwijs en onderzoek
Een van onze doelstellingen is om het aantal gecombineerde aanstellingen in onderwijs en onderzoek uit te breiden. Alle promovendi combineren hun promotietraject met het doen van onderzoek. De postdocs geven merendeels ook onderwijs, hetzij in de bachelor, hetzij in de masterroute, en zij dragen bij aan de ontwikkeling van het masteronderwijs.
Een bij ons gepromoveerde docent heeft dit jaar een hoofdaanstelling als onderzoeker gekregen.
Drie andere gepromoveerde docenten hebben voor drie jaar een gedeeltelijke onderzoeksaanstelling gekregen, met de mogelijkheid te publiceren, een onderzoeksvoorstel te schrijven, en hiervoor fondsen te verwerven.
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim in Groningen bedroeg aan het eind van het jaar op jaarbasis 5,7%. Het ziekteverzuim in Amsterdam bedroeg aan het eind van het jaar 3,1% op jaarbasis. Dit jaar is ingezet op intensieve begeleiding van medewerkers die langdurig ziek waren.
Casemanagement is ook voor het komend jaar speerpunt in het verminderen van het ziekteverzuim, met als doel het verzuim ook in Groningen onder de 5% te krijgen en te houden.
Beleid
Ons strategisch personeelsplan is aan het eind van haar looptijd. Onze doelstellingen op het gebied van opleiding en integratie van onderwijs en onderzoek zijn bereikt. We wilden daarnaast dat meer verloskundig docenten die al een aantal jaren niet meer in de zorg werken, hun aanstelling bij ons zouden gaan combineren met een uitvoerende of beleidsmatige rol in de zorg. Helaas is dat nauwelijks gelukt. Wel zijn er een paar docenten (en onderzoekers) die het onderwijs of onderzoek zijn blijven combineren met de zorg.
Komend jaar maken we een nieuw strategisch personeelsplan. Daarin onder andere aandacht voor onderwijskundige en didactische vernieuwing en wat dit vraagt van docenten, ICT-vaardigheden in logistiek en onderwijsinhoud, en verdergaande wetenschappelijke scholing.