Contacten met stakeholders
AVAG onderhield actief contacten met het verloskundige veld in haar beide locatieregio’s (Noord-West Nederland en Noord-Oost Nederland) en verstevigde haar regionale inbedding verder door actieve participatie in de regionale consortia rond zwangerschap en geboorte in Noord-West Nederland en Noord-Nederland.
In Amsterdam is de strategische adviesraad eind 2021 opgeheven. In het kader van de nieuwe vormgeving van de samenwerking met de beide UMC’s rond onderwijs en onderzoek is de adviesraad opgegaan in de nieuwe overlegstructuur van ‘geboortezorgtafels’. De adviesraad in Groningen loopt nog door totdat ook daar de geboortezorgtafels van start kunnen gaan.
Hiernaast heeft AVAG een beroepenveldcommissie welke gevraagd en ongevraagd advies geeft over met name de aansluiting van de opleiding bij de ontwikkelingen in het werkveld. Hiernaast spelen zij een rol bij het optimaliseren van het leren in de beroepspraktijk.
Strategische afspraken met de beroepsvereniging en het werkveld
Met de andere twee verloskunde opleidingen wordt samengewerkt in het Samenwerkingsverband Opleidingen Verloskunde (SOV) onder meer in het overleg met de beroepsvereniging KNOV. Binnen de SOV is ook een aantal werkgroepen actief waarin op het gebied van onderwijs (innovatie) wordt samengewerkt. Zo zijn er de Pre-hospital Obstetric Emergencies Training (POET) training, de Landelijke Voortgangstoets (LVGT), en een gezamenlijk project rond digitale leeromgevingen. Hiernaast werd in 2021 actief samengewerkt bij het aanpakken van kwantitatieve (ook COVID-19 gerelateerd) en kwalitatieve problemen (gezamenlijke doorontwikkeling van scholing voor praktijkbegeleiders) in de stages.
In SOV-verband hebben de onderzoeksgroepen van de drie verloskunde academies een eigen samenwerkingsverband als ‘Midwifery Research Netwerk Nederland’ (MRNN).
Externe profilering en communicatie
Het digitale magazine InTouch en de nieuwsbrief naar stagebegeleiders zijn onze belangrijkste externe communicatiemedia. Voor Verloskundige Wetenschap daarnaast het publiceren van artikelen en het geven van voordrachten. We zijn de social media nadrukkelijker gaan inzetten voor onze profilering: Facebook, LinkedIn en Instagram. Verloskundige Wetenschap heeft haar eigen social media accounts via het Childbirth Network.
Door de COVID-19 maatregelen hebben we dit jaar voornamelijk online open dagen en voorlichtingsavonden verzorgd voor aspirant-studenten; in november 2021 heeft er een fysieke open dag plaatsgevonden.
De samenwerking met Inholland is geïntensiveerd op het gebied van communicatie, voorlopend op de inbedding als dochterstichting bij Inholland vanaf 2022. Er is gezamenlijk nieuw videomateriaal gemaakt t.b.v. de (online) werving, o.a. virtuele tours door de panden en interviews met studenten.
Op het gebied van de interne communicatie is AVAG Home geïntroduceerd als nieuw communicatiemiddel dat naast de nieuwsbrief wordt gebruikt om met medewerkers te communiceren.
In samenwerking met de communicatieadviseurs van de andere twee opleidingen Verloskunde in Rotterdam en Maastricht zijn we eind 2021 gestart met het opstellen en uitwerken van het communicatieplan over de master Verloskunde (MSc) die in 2023 van start gaat. De start van de externe communicatie over de master staat gepland voor februari 2022.
De aanvankelijk voor juni 2020 geplande oratie van Ank de Jonge heeft uiteindelijk – vanwege COVID-19 maatregelen volledig online – plaatsgevonden op 22 januari 2021. De oratie en het voorafgaande symposium zijn goed verlopen. Er waren circa 400 mensen ingelogd voor het symposium en 800 voor de oratie. Ook was er veel aandacht voor in de media. Ank de Jonge is geïnterviewd voor artikelen in Trouw, NRC, Vakblad Kraamzorg, de Hoogeveensche Courant, RTL nieuws (website), AD en New Scientist. Deze artikelen zijn opgepikt door andere media zoals Linda en het Parool.
Wetenschappelijke artikelen van de afdeling zijn regelmatig in de media verschenen en op social media gedeeld. Zowel Ank de Jonge als andere docenten en onderzoekers van AVAG, leveren regelmatig een bijdrage aan onze zichtbaarheid: op symposia en congressen, maar ook in de media.