We hebben een extern adviseur van Centric in de arm genomen om de ICT-situatie en ambities van AVAG (mede verband houdend met de wensen omtrent de inzet van de kwaliteitsgelden t.b.v. de doorontwikkeling van digitaal ondersteund onderwijs en blended learning) in kaart te brengen en te adviseren over fysieke en softwarematige infrastructuur en personele bezetting. Deze rapportage bracht onze infrastructuur in beeld en is meegenomen in de verdere ICT-ontwikkelingen. Vanwege de corona-crisis zijn die in een versnelling geraakt.
De mogelijkheden van Moodle zijn versneld uitgebuit. Ook zijn online lessen met MS Teams in hoog tempo gerealiseerd. Doordat twee uitgevers van e-learning modules (Gynzone en Incision) deze tijdelijk gratis voor alle studenten beschikbaar stelden, konden we hiermee een pilot doen.
Voor online toetsing in het kader van de selectie is verder geëxperimenteerd met ProctorExam. Voor de reguliere toetsing bleek het beter met Proctorio te werken, omdat dat beter communiceert met ANS dan ProctorExam. Tijdens de corona-crisis is hiermee geëxperimenteerd voor de LVGT.
Bij de verdere doorvoering van SharePoint / Office 365 is een extern adviseur van Doxis in de arm genomen om te voorkomen dat dit te ongestructureerd verloopt. Deze bracht met ons de informatiestromen in beeld en adviseerde ons over de inrichting van en de omgang met de Microsoft applicaties Onedrive-Sharepoint-Teams.
Versterken ICT-omgeving en doorontwikkeling online onderwijs
De belangrijkste acties waren:
– We hebben het functioneel beheer versterkt met een extra medewerker, die gestationeerd is in Groningen.
– We hebben na de snelle omschakeling naar lesgeven via Teams de verbinding gelegd met de ondersteuningsmogelijkheden van Inholland hieromtrent. Online en met het ‘tweedelijns ondersteuningsteam’.
– We hebben de ervaring met het aanbieden van online toetsing met Proctorio in combinatie met ANS verder uitgewerkt. Daardoor is het toetsprogramma met enkele aanpassingen door kunnen gaan. Dit is door zowel docenten als studenten goed opgepakt.
– We hebben ook waar nodig medewerkers gefaciliteerd in hulpmiddelen voor het thuiswerken.
– We hebben een overeenkomst gesloten met Gynzone voor e-learning modules die ondersteunend zijn voor het vaardigheidsonderwijs. Waar nodig en zinvol blijven we ook zelf e-learning materiaal ontwikkelen.
– Het project over de inrichting van Office365 (Teams, Sharepoint, Onedrive) en de verhouding tot Moodle (met ondersteuning van het adviesbureau Doxis) is met enige vertraging voortgezet.
– We hebben als gepland een nieuwe adviseur onderwijsinnovatie aangeworven. Hij levert enerzijds hands-on ondersteuning bij allerlei praktische zaken; en expliciteert en ontwikkelt anderzijds met andere onderwijskundig geschoolde collega’s een onderwijskundige visie, die als basis kan dienen voor de toekomst. In die ontwikkelde visie moet ook de doorvertaling worden uitgewerkt van onderwijskundige uitgangspunten naar fysiek en digitaal onderwijs en toetsing.